неділю, 21 грудня 2014 р.


Екологічні задачі та завдання.


   В умовах загострення проблем взаємодії людини і суспільства перед сучасною педагогічною наукою і практикою постає серйозне завдання: необхідність виховання молодого покоління у шанобливому ставленні до природного середовища, дати учням знання про природні закономірності, виховати екологічну культуру. З цією метою під час вивчення основ екології я пропоную учням розвязування  задач на різну екологічну тематику. Я вчу учнів прогнозувати, аналізувати, вирішувати нескладні екологічні проблеми.
   Ось деякі приклади таких завдань
Тема «Основні екологічні поняття та закономірності»
1. Березка польова, кульбаба та інші рослини закривають свої віночки перед дощем. Жовта акація, навпаки, виділяє перед дощем особливо дуже багато нектару, розповсюджуючи далеко свій аромат, приваблюючи комах. Поясніть екологічне значення цих явищ.
2. У одних рослин пилок дрібний, сухий, порошкоподібний, у інших – липкий або має різні вирости. Поясніть екологічне явище такої різноманітності.
3. Взимку у закритому грунті вирощують  огірки, помідори, квіти. Які умови необхідно створити для вирощування цих культур?
4. Інколи восени окремі дерева зацвітають повторно. Чому це відбувається?
5. В 1 кг свіжих листків різних рослин міститься різна кількість хлорофілу: у подорожника – 1,8 г, у аспідистри – 4,0 г. Зробіть відповідні висновки.
Тема «Організм і середовище»
1.Чи можливо за зовнішнім виглядом птахів визначити місце їх існування та спосіб живлення?
2.Чому живі аскариди не перетравлюються у шлунково – кишковому тракті організму хазяїна, а мертві – перетравлюються ?
3. З метою стимулювання росту дуба у висоту разом з ним вирощують інші породи. Яка особливість росту дуба при цьому враховується?
4. У озері мешкали лише нехижі риби. Згодом туди випадково потрапила ікра хижих видів. Які можливі наслідки?
5. Назвіть біологічні особливості бур’янів, що пояснюють їх широке розповсюдження.
Тема «Екологічні системи»
1.Щорічно змивається дощами, видувається вітром 26 млрд. т. родючого грунту, площа пустель щорічно зростає на 6 млн га. Які заходи можна запропонувати для захисту родючого шару грунту?
2.Яких земноводних та плазунів України потрібно охороняти і чому?
3.Яку користь можуть мати рослини від того, що їх поїдають тварини?
4. До яких наслідків могло б призвести раптове знищення: а) комах; б) деяких видів птахів ?
5.Чи впливає урожай ялинових шишок на плодючість куниці та горностая?
Тема «Сучасні екологічні проблеми та шляхи їх вирішення»
1.Як можна захистити урожай сільськогосподарських культур від шкідників, не застосовуючи отрутохімікатів?
2.Які чинники визначають норми та  строки внесення добрив?
3.Як краще розмістити, на вашу думку, грядку з баклажанами: поблизу помідорної грядки чи ближче до інших культур?
4.У середньому кожна людина використовує за добу 170 л води. Підрахуйте, скільки води використовують всі учні класу, жителі нашого населеного пункту?
5.По території  України протікають великі повноводні ріки, є істотні запаси підземних вод. Чому ж наша країна відноситься до регіонів, недостатньо забезпечених водою?
Тема «Екологія людини та медицина»
1.Повітря у лісі багате на фітонциди та кисень. Гектар лісу за 1 рік очищає 18 млн куб. м повітря, за 1 год поглинає стільки вуглекислого газу, скільки його вдихає 200 чоловік. Фітонциди берези і тополі вбивають бактерії через 20 хв, сосни і дуба – через 15 хв. Як ллюдина використовує ці властивості?
2.Які джерела енергії за умов нормальної експлуатації найбільше забруднюють навколишнє середовище радіоактивними речовинами?
3.Як реагують рослинні і тваринні організми на незначне підвищення рівня радіації у навколишньому середовищі?
4.Ви – лікар, працюєте у таборі, де відпочивають діти із регіонів з радіаційним  забрудненням. Складіть режим дня для них.
5.Назвіть природні джерела радіоактивного випромінювання.


Екологічне виховання


Останнім часом належна увага приділяється екологічному вихованню школярів. Це вимога часу, тому що людина не може відособлено жити поза середовищем. І це виховання повинно починатись із перших днів життя малюка: вчити спостерігати за польотом метелика, красою сніжинки, ошатністю квітки…
Я стараюсь максимально прищеплювати любов дітям до краси оточуючого світу, вирощуючи разом з ними квіти на шкільних клумбах. Екологічне виховання не орієнтуватись лише на розум: необхідно впливати також на почуття дитини. Природа сприяє правильному розумовому розвитку, логічній думці та формуванню мови. Якщо привчити дитину помічати красу оточення, у неї розвинеться художній смак, потреба у творчості, стане глибшим сприйняття, поступово з’явиться уміння аналізувати.
Та і як же можна не цінувати і не любити цю красу, що допомогла нам стати людиною – Homo sapiens ?!